tisdag 15 juni 2010

Idealisten

Andra boken av Thomas Bodström. Den här läste jag ut på en dag. Bra bok, fängslande och intressant även om jag tycker att den var lite "klenare" än den förra. Jag tycker om att det är realistiskt, även om jag undrar vad alla personer som blir avbildade tycker, t ex Margareta Linderoth. Jag tror inte att hon är jätteglad. Nåväl. Några personer är samma som i förra boken och det är bra, de har utvecklats och det är bra. Pressekreteraren hos justitieministern har istället börjat hos polisen och hamnar hos Länskrim där polisen Susanne nu har ett chefsjobb (hon som var underställd den tidigare "dåren" till chef). Ett dubbelmord som verkar höra ihop och vara av rasistisk art. Men det visar sig ha helt andra orsaker. Jag tycker att storyn är ok och det känns som om det skulle kunna vara som det är berättat, iallafall i vissa delar. Den är skriven på ett medryckande sätt och eftersom jag lyssnade på den förra boken så måste jag säga att den faktiskt var bättre att läsa än att lyssna på. Jag kommer definitivt att läsa nästa bok, som har kommit ut i dagarna. Boken får 4/5 av mig. För den saknar det där lilla extra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar