torsdag 3 juni 2010

Den tionde gåvan

Boken handlar om två olika tidsperioder som vävs samman på ett spännande sätt. Dels är det Julia som av en händelse får tag på en bok om gamla broderier (hon håller på mycket med det) och hon upptäcker att det är någon som har skrivit i boken. Hon blir nyfiken och läser det med spänning. Det leder henne till Marocko och man får även följa hennes liv när det gäller ett kärleksproblem. Personen som hon följer går ett mycket oväntat öde till mötes och det slutar mycket oväntat. Personen, Cat, som är den som har antecknat levde på 1600-talet men i slutet av boken så kopplas läsaren och författarens öde samman. Jag tycker att boken är skriven på ett spännande sätt och det är intressant att följa båda huvudpersonernas öde på det sätt som det skildras. Jag tycker att det var en stark berättelse och den fångade mig. Boken ger faktiskt lite nya insikter i förhållandet mellan olika religioner och hur man bemöter de som är annorlunda även om jag tycker att personen i nutiden är lite väl naiv, men det kanske inte är helt ovanligt heller. Jag ger boken 4/5 en ganska stark 4:a till och med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar