tisdag 8 juni 2010

Askungar

Det här var en deckare som jag "panikköpte" på Coop. Böckerna som jag hade med mig var slut så det var till att köpa en ny. Jag blev mycket positivt överraskad. Boken är skriven av en civilanställd vid Rikspolisstyrelsen. Den är, som jag ser det, välskriven, väl genomarbetad och den har ett bra "tema". Som hon själv skriver i "efterordet" det är inte en bok om något annat med ett deckartema utan det är en mordgåta som driver sig själv framåt. Samtidigt tycker jag att karaktärerna är intressanta (känner igen mig själv tror jag) och det är en bra beskrivning av polisarbetet på många sätt. Som sagt storyn känns trovärdig och bra och man är hela tiden intresserad av att läsa vidare för att få veta mer och det får man, i lagom doser. Väl avvägt och spännande upplagt. Huvudpersonen (får man nog kalla henne) är en lite annorluna "polis" för att vara en deckare och det är upplyftande. En singelkvinna som dessutom är civilanställd och "akademisk". Hon möts av vissa fördomar (nähä) och får kämpa för att själv känna att hon är på rätt plats. Hon har dessutom ett intressant privatliv som jag gärna följer vidare. Hennes kollega är dock i en helt annan situation och det slutar med att han separerar innan boken är slut. Men det är också sådant som händer och man får en bra beskrivning av hans känslor tycker jag. Som sagt boken är mycket läsvärd, nästa kommer i augusti och den kommer jag definitivt att läsa. 5/5 i betyg!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar