söndag 30 maj 2010

Bekantas bekanta

Egentligen inte en bok som jag borde fastna för. Men den handlar om tre intressanta personer som på olika sätt finns i Stockholm under 90-talet. En är bög och hans mamma accepterar det inte så han har "flytt" till Stockholm. Den andra en f d modell som har gjort en del dåliga val i livet och som har flytt till Stockholm från New York, även om hon nog egentligen är en Stockholmare. Sedan är det bögens lillasyster som flydde till Stockholm för att slippa allt i sin hemort och för att bli känd. Framförallt det - hon vill bli känd. Hon gör vad som helst för det. Man får ta del en del av hennes uppväxt och det verkar som om hon är oförmögen att känna känslor på samma sätt som "vanliga" människor, i hennes värld blir målet allt och vägen dit är oväsentlig. Nåväl de här tre personerna binds samman på olika sätt och det händer en del i deras tillvaro. Boken är skriven på ett lättsamt sätt och jag följde den faktiskt med spänning. I stort sett så byter det person varje nytt stycke så de binds ihop på ett intressant sätt. Handlingen är dock egentligen ganska ytlig, men det är väldigt medvetet och jag rycks med i handligen. Sedan känner jag väl igen mig en del också, både i den trasiga Lilly, som verkar oförmögen att hantera känslor eller överhuvdtaget ha känslor, men också i Camilla som upplever att hennes felaktiga val påverkar henne för all framtid. Den får 4/5 av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar