söndag 23 maj 2010

Den svarta löparen

Ännu en bok till handlingarna. Den svarta löparen är Kristina Appelqvists debutroman och jag tyckte om den. Boken handlar om ett mord på Västgöta universitet. Huvudpersonen i boken är rektorn på universitetet och hon är en ung kvinna som har fått tjänsten nyligen. Ett mord begås i hennes absoluta närhet (hennes sekreterare) och alla i ledningsgruppen blir automatiskt misstänkta. Emma, som huvudpersoner heter, har inte haft det lätt med relationer till män, blir man varse och det verkar som om hon har haft en hangup på en gammal kärlek. Men... det börjar likna kärlek banne mig - i polisen som utreder ärendet så klart. Lite väl förutsägbart men jag tycker ändå att storyn håller. Jag tycker att man får en fin bild av vem Emma är men jag tycker att flera andra personporträtt är lite väl ytliga. Men det kommer säkert om det är tänkt att det blir en fortsättning, som en deckarserie. Jag blir lite nyfiken på hur det kommer att gå för personerna. Jag tycker att storyn höll och jag tycker att den var välskriven och underhållande, det flöt på bra när jag läste boken. Som sagt, den gav lite mersmak. Den får 4/5 av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar