lördag 8 maj 2010

Nattåg till Lissabon

Boken handlar om en lärare som i hela sitt liv har varit en trogen och ganska tråkig lärare i språk. En dag möter han en kvinna på en bro och det ändrar hans liv. Han vill lära sig portugisiska och köper en bok på portugisiska. Det ändrar hans liv. Han mer eller mindre vill veta allt om den här personen. Han lämnar skolan utan att säga något för att åka till personens stad - Lissabon. Där träffar han de personer som finns med i boken och han försöker återskapa författarens liv på sitt eget sätt på något sätt. Samtidigt så möter han sig själv med nya ögon. Boken består av utdrag ur författaren (Prados) berättelse och vad Gregorius gör i Lissabon och hur han tänker, känner och funderar. Jag tycker att det blir alldeles för suspekt och tråkigt. Boken tilltalar mig inte alls och jag trodde aldrig att den skulle ta slut. Jag hade lätt kunnat sluta läsa den, men det gör inte jag.... Men den får ändå 2/5 i betyg för det fanns vissa tänkvärda episoder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar