lördag 27 juni 2009

Katedralen vid havet

Nu har jag läst ut en tegelsten. Den var inte lika bra som den andra tegelstenen, men den var faktiskt ganska bra. Den handlade om ett (eller flera egentligen) människoöden i 1300-talets Barcelona och omnejd, men framförallt Barcelona. Boken beskriver en pojkes väg till man och en resa som verkar smått otrolig. Han föds som resultat av en våldtäkt (även om det var inom äktenskapet) och han avancerar till en väldigt framstående medborgare i Barcelona, men hans väg är lång och han stöter på många svårigheter på vägen. Ibland kan man tycka att det inte är möjligt att drabbas av så mycket som han gjorde, men så är det ju en bok också. För jag tror inte att det här skulle kunna ha hänt i dåtidens Barcelona. Boken beskriver dock hur det är i Barcelona och vad det är som driver människorna och vad de lever för. Vilka olika valmöjligheter de står inför och hur samhället fungerar (även om jag tycker att det var lite svårbegripligt ibland, med mycket namn, orter och liknande - ofta hette de likadant också). Jag tyckte iallafall om boken och den gav ett sug efter att läsa mer hela tiden. Jag ger den 4/5 i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar