onsdag 10 juni 2009

"Fångad av hakkorset"

Idag blev det ännu en bok, och det här är andra inlägget om den boken eftersom det första försvann. Det händer alltid när man tycker att man får till det lite extra. Jag skrev en riktigt lång text om vad jag tyckte om boken, få se om jag får till det igen.

Boken handlar om Bruno som under sina barndomsår blir en övertygad nazist (i boken skyller han faktiskt på sin far) och han förblir det under hela kriget. Men när kriget är slut så blir han istället en fredsbeivrare - framställer han det själv iallafall. Men han börjar jobba på ett amerikanskt företag in om krigsindustrin så det känns så där trovärdigt. Jag uppfattar honom mer som en kappvändare. Men det var intressant att följa honom under krigsåren och man fick även en inblick hur det var för tyskarna under och efter kriget. Hur han hade det på fronten skiljer sig väl inte så mycket mot hur andra sidan hade det. Men här beskriver han mer om att han försökte övertyga de andra soldaterna om nazismens förträfflighet, vilket han inte tyckte längre efter kriget... Jag vet inte men boken känns som om ett dåligt sätt att förklara bort sig. Inte riktigt lyckat. Men man förstår väl att han inte vill förknippas med nazismen efter kriget. Jag vet inte hur trovärdigt det är. Men det är klart har han tänkt om efter kriget och då insett han alla hans åsikter var helt fel så är det väl rätt att ta avstånd. Men som sagt jag vet inte. Boken får 2/5 i betyg av mig då den inte känns riktigt trovärdig utan mer som en bortförklaring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar