torsdag 6 januari 2011

Den blå dagboken

Nytt år och nya böcker!! I år ska jag vara lite tuffare i mina betyg, det har blivit lite för många 4:or tycker jag.

Första boken ut var ännu en av Bokias låna och läsböcker. Den blå dagboken handlar om en av de mest utsatta människorna i världen (enligt mig). En liten flicka säljs av sin far till en bordell i Mumbai. Hon får sitta i en bur och vänta på att männen kommer för att köpa henne (fast hon får så klart aldrig se några pengar). Flickan var 10 år när hon kom dit och boken handlar om henne fram till dess att hon är 15 år. Boken är byggd som om det är hennes dagbok som hon skriver under sin tid i buren (och även efteråt). Ingen tror att hon kan skriva eller läsa, men hon har lärt sig det under sin tid på ett sjukhus då hon behandlades för tbc. Flickan utsätts för övergrepp på många olika sätt och det är en hemsk skildring. En sak som jag reagerar starkt på är att alla dessa män i berättelsen bara ser barn/kvinnor som saker som man får använda hur man vill. Frågan är var detta synsätt kommer ifrån och hur det har blivit så (eller om det alltid har varit så). Sexualakten är inte alls någonting som är förknippat med känslor och intimitet utan enbart med våld, status och underkastelse. Flickan har iallafall en hemsk berättelse att berätta och jag får känslan av att "det kan inte vara sant", men det är det troligtvis, även om inte den här berättelsen är någon sann historia. Boken får 3/5 i betyg. Boken var dock fängslande men väldigt obehaglig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar