fredag 21 januari 2011

Förlåt min vrede

Ytterligare en bok av Öhrlund och Buthler och jag måste säga att de är bland de bästa deckarförfattarna. Trovärdigt och sakligt och ändå väldigt gripande och inlevelserika berättelser om människoöden och personer. I den här boken jagar Colt och hans mannar en seriemördare. Till en början sker morden för att hämnas sin döda dotter men sedan går det längre och det blir någon form av rensning. Jag tycker om att personerna beskrivs utförligt och noggrant och det gäller både mördare, poliser och offer. Man får en bild av hur de här personerna lever och varför det går som det går. Poliserna är även i den här delen mänskliga och det är inte 24 h om dygnet som gäller. Det är inte heller några nersupna eller på annat sätt dekis personer som är huvudpersoner. Det är istället "riktiga poliser" känns det som. Tyvärr så bytte de uppläsare mot slutet och det tyckte jag inte om, jag tyckte inte heller om att Sauk bröt på engelska och ryska eller vad det nu var. Det kändes inte bra - men det har ju inte med boken att göra.... Boken är mycket bra och får 5/5 i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar