lördag 8 januari 2011

Pansarhjärta

Ännu en bok av Nesbö, och jag måste erkänna att jag tycker bättre och bättre om hans böcker. Jag tycker väldigt mycket om Hole som karaktär och nu känns det verkligen som om man känner honom. Den här boken lyssnade jag på, vilket var lite annorlunda mot att läsa böckerna, men definitivt inte till dess nackdel.

Boken handlar om Hole, den nedgångna polisen som är expert på seriemördare (den enda som har löst den typen av fall i Norge). Han blir inledningsvis hämtad i HongKong där han var på riktig dekis, men i vanlig ordning så har han inga problem att skärpa till sig då han kommer hem. Han är en missbrukare av stora mått men det är det som gör honom unik. Det har skett några mord i Norge och det verkar som om de har ett samband. Självklart så är det lite stridigheter mellan de olika enheterna på polisen, men det är bara intressant och jag tackar för att polisen inte var inblandad den här gången!!! Handlingen är spännande och det händer hela tiden nya saker och det är verkligen en intressant story. Väntad men ändå inte. Att man dessutom får följa Hole och hans privata misär ger en extra krydda åt boken. Jag tycker att den var bra och blir nästan lite ledsen när jag hörde Nesbö på TV idag då han sa att Hole inte kommer att finnas så länge till. I och för sig inte helt oväntat med det levernet. Boken får 4/5 av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar