lördag 22 januari 2011

På andra sidan solen

Den här boken var som en bok i boken. Boken handlar om Viola, vars liv har förändrats drastiskt. Hennes man har varit sjuk och efter sjukdomen är han inte sig själv längre och hon börjar se honom på ett annat sätt. Hon är nästan lite rädd för honom. Hans mamma är placerad på ett vårdhem för sin demens och när de under påsklovet åker till Skåne för att besöka henne blir det hela lite mer komplicerat. Viola får kontakt med en annan dam på vårdhemmet och hon får låna en mapp av henne. Denna mapp visar sig innehålla noveller om hennes tidigare liv (eller om det är om någon annans liv) som missionär i Kina. Viola blir helt uppslukad av dessa och de berör henne djupt, samtidigt som relationen till maken blir ohållbar. Det hela eskalerar och det når en vändpunkt. Jag tycker att boken var läsvärd men jag blev inte djupare berörd av den. Jag tycker att handlingen var så där och jag vet egentligen inte vad den går ut på. Mer än att man ska ta tillvara på livet och se möjligheter i tillvaron. Men som sagt den var ändå underhållande och novellerna var också läsvärda. Men det var inte en bok som förmedlade något till mig, vilket jag tror var dess avsikt. Den får 3/5 av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar