onsdag 12 januari 2011

Pepparkakshuset

Första boken i serien om Hammarbypoliserna. Jag har lyssnat lite på den tidigare men slutade då det inte fungerade med Storytel då, men det gör det nu. Boken är ganska bra, handlar om en barnkull i lekis där det är väldigt tydlig mobbing och hur det påverkar individerna långt upp i åren. De som mobbar verkar inte ens komma ihåg det, eller se det som att det var något konstigt, medans de mobbade får hela sina liv förstörda. Lite onödig vänding på slutet tycker jag men i övrigt en underhållande bok. Tyvärr var det en konstig bihandling där en polis gör en egen undersökning och dna-tester och så vidare (inte bra). Annars är karaktärerna lite udda, en fembarnsfar, en ensamstående tjej (i och för sig brukar de kvinnliga poliserna vara det) och en libanes som är huvudpersonerna när det gäller poliserna. Udda men ganska underhållande sammansättning. Handlingen var dock bra även om sidospåret inte uppskattades av mig, det hade räckt att spetsa till det som redan var lite grann tycker jag. Men boken får ändå 3/5 i betyg av mig då den var lagom spännande boken igenom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar