onsdag 30 december 2009

Vindens skugga

Jag blev förvånad när jag läste att den här var på topp 100 listan över böcker man bör ha läst. Jag har läst hans andra bok och tyckte inte alls om den. Men jag tänkte att skam den som ger sig och att jag verkligen ville läsa (höra) den första. Den var mycket bättre än den andra! Boken handlar om Daniel som i unga år kommer i kontakt med en mycket ovanlig bok. Han fascineras av den och vill läsa och veta allt om författaren. Det visar sig att boken för med sig en massa hemligheter som Daniel forskar vidare i. Det döljer sig ett stort och tragiskt människoöde i författaren till boken och Daniel blir en del av detta allt eftersom tiden lider. Boken är gåtfull och spännande samtidigt som den är intressant. Det visar sig att författaren fortfarande lever och att han och Daniels liv på ett lite konstigt sätt blir sammanflätade. I boken finns det både omåttlig kärlek, omåttlig ondska och omåttlig vänskap. Den är bra! Boken får 4/5 av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar