tisdag 15 december 2009

När barnet lagt sig

Nu har jag läst Nyqvist bok "När barnet lagt sig". Det som stör mig med den boken är att jag känner igen stora delar av berättelsen och jag har inte läst den här boken tidigare... För det första så är det berättelsen när han som liten är i fjällen och det är ett annat barn där som är stökigt och störigt. Det andra barnets far dör på väg upp till fjällen för han krockar med en älg. Jag är säker på att jag har läst det tidigare men jag kan inte komma ihåg var!!! Då var det en längre berättelse med fler detaljer, bl a att skidläraren och pojkens mamma hade ett förhållande. Nåväl det var även andra delar i boken som jag kände igen. Jag blir allt lite orolig för det känns som om jag har läst den tidigare. Skumt eftersom den kom ut i höst och jag har inte läst den i år det är jag alldeles säker på. Nåväl, boken handlar om hans sökande efter sitt ursprung. Han tar kontakt med sin mamma och sin pappa och det ger honom ett djup som han inte haft tidigare. Han blir också varse om hur lik han är sin far i handligar och rörelsemönster, trots att de aldrig träffats tidigare. Men boken var annars ganska platt tycker jag. Det stör mig mest att jag inte vet var jag har läst historien tidigare. Boken får 3/5 av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar