tisdag 8 december 2009

Vävarnas barn

Nu har jag lyssnat på Vävarnas barn. Det är en bok som jag har läst tidigare och som jag tyckte väldigt mycket om då. Jag valde nu att lyssna på den i bilen och det var Helge Skoog som var uppläsare. Till en början störde jag mig mycket på att det var mer som en faktabok än som en roman. Men den är desto bättre som faktabok. Den är mycket bra, man får reda på en hel del om hur det var på den tiden i Sverige, och Stockholm framför allt. Boken handlar om vävarna och fabriksarbetarna i Stockholm under 1700-talet. Det blir ett autmatiskt framväxande av den familjen man följer (som ju heter Krohn och det är lite träffande). och även utvecklingen av samhället parallellt. Trots att det är osannolika historier och utvecklingar av händelser så gör det att man får en sammanhängande bild av hur det var på den tiden. Jag ångrar inte en sekund att jag valde att lyssna på den här trots att jag läst den tidigare och jag kommer att lyssna på alla delarna i tur och ordning och även Stad serien. Den får 4/5 men det är lite för att jag tyckte att den var så bra första gången jag läste den....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar