onsdag 30 december 2009

Rymmaren

Jag var länge lite kluven till om jag ville läsa den här eller inte... Eftersom Bodström inte är min favoritpolitiker just nu så låg han inte så bra till, och man vill liksom inte gilla hans böcker i såfall. Men det är inte som politiker jag tycker illa om honom utan det är hans inställning till att kombinera med advokatyrken och göra reklam i plenisalen och allt det där. MEN

Pappa hade boken på ljudbok så jag lånade den av honom, och jag blev besviken för jag tyckte om boken.... Boken handlar om flera personer egentligen, justitieministern (där även Bodström själv är med lite grann), en polischef, en polis (före detta åklagare), advokater och några kriminella. Jag tycker att han gestaltar politikern bra (men jag har inget att jämföra med) och polischefen är ett lysande poträtt av Nyllet. Advokaterna är trovärdiga och det är ju också hans egentliga yrke så det är inte så konstigt. Handlingen drivs framåt hela tiden och det är inget direkt komplicerat men det är underhållande och faktiskt lite spännande också (inte thriller spännande men ändå). Det är som bäddat för en uppföljare också, många trådar hänger löst men jag vet inte om Idealisten är en uppföljare eller en fristående bok. Men jag är iallfall nyfiken hur det gick för personerna i boken. Särskilt justitieministern som inte framstår som direkt trevlig, men det verkar vara mest okunskap. Nåväl läsvärd (eller lyssnavärd) var den och den får 4/5 i betyg av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar