torsdag 15 juli 2010

Lila hibiskus

Boken handlar om en flicka som växer upp tillsammans med sin mamma, bror och sin pappa. Hennes pappa är en mycket kyrklig man och han är även mycket förmögen. Det fattas ingenting i familjen när det gäller materiella saker och han ser även till att de flesta i omgivningen om de är godtrogna kristna, också har det bra. Hela församlingen ser upp till honom. Men en sak visas inte utåt och det är att han misshandlar sin fru och sina barn och det rejält. Av en händelse så vill barnens faster tillbringa mer tid mer barnen och bjuder hem dem till sig. Hon börjar inse vad det är som händer och vill ge dem stöd. Barnen får här en fristad och de lär sig att vara barn. De träffar även en präst hos fastern och den här prästen får stor betydelse, särskilt för flickan som blir blixtförälskad. Hennes kärlek till honom står i strid med alla känslor hon tidigare haft och det är en svårt situation, särskilt eftersom han är en präst som ska leva i celibat. Nåväl, boken är sådär, mycket afrikanska uttryck och jag känner inte igen orden när de komer tillbaka så jag tycker att det bara var jobbigt. Jag tycker att den var en tragisk men som ändå ingav hopp så lite bra var den ändå. Men jag tycker inte att det var någon höjdare. 2/5 får den av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar