söndag 4 juli 2010

Jakten på en mördare

Det här var egentligen inte en roman utan en dokumentärbok. Den var sådär, men ändå intressant. Den är alltså verklighetsbaserad, eller helt sann vad jag förstår. Den handlar om den utredare som hade hand om Helenfallet när det löstes, eller det hade han väl inte egentligen men det blev han som var ansvarig när det löstes. Utredaren, en mycket kompetent utredare med flera lösta mord på sitt samvete, hamnar lite i onåd när Skåne bli en polismyndighet och det känns lite svårt att få fram hur det egentligen var i boken, lite svårt att beskriva tror jag. Men det är intressant att följa arbetsgångarna i mordutredningarna och hur lösningarna kan komma utan att man egentligen vet att man har en lösning inom räckhåll. Samt hur viktigt DNA är nuförtiden, det gör allt helt enkelt och hur lite som krävs för att man ska få ett DNA fragment. Otroligt måste jag säga. Men jag tycker inte att det håller ihop som en bok, inte i det här formatet. Den blir lite ensidig och jag tycker att författaren är lite enkelspårig i beskrivningen. Man får aldrig se andra sidan t ex, vad utredarna i Malmö tyckte om sammanslagningen. Men det är väl petitesser och har egentligen inte med storyn att göra. Men man den får 3/5 av mig, fast då är jag nog lite väl snäll egentligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar