fredag 9 juli 2010

Det som göms under sten

Jaha, ytterligare en av Bokias 09/10 sortiment. Det känns som om jag har läst hur många som helst, men jag har 1/3 kvar så det blir svårt att nå målet - att läsa alla.... Men det är en del som jag faktiskt inte alls är intresserad av och sedan är jag intresserad av att få behålla 100 åringen som... det är den bästa och den vill jag ha kvar, annars får jag köpa den ändå.



Tillbaks till den här boken. Den utspelar sig liksom dels i ett samtal med en polis och dels i den tid som de diskuterar i samtalen. Man får aldrig egentligen reda på varför de sitter och diskuterar men det växer fram. Mannen som boken handlar om växte upp tillsammans med sin syster och en psykiskt sjuk far. Det var inte lätt och det kommer fram delar från den tiden hela tiden. Samtidigt så visar det sig att systern hade en psykiskt sjuk som som dessvärre drunknar. Det är inledningen till att han tror att systern också är sjuk och det kommer fram detaljer hela tiden. Men det är inte så starka indicier som gör att det är helt klarlagt. Berättelsen är skrämmande och man vet inte vad som är sant och hur det är i "verkligheten". Berättelsen utvidgas och hans dotter blir allt mer involverad vilket upprör honom mycket. Slutet är dock inte särskilt oväntat (inte för mig iallafall) men det visar hur man kan bli duperad och lurad av det man tror är sanningen. Lite jobbigt skriven tycker jag men ändå ganska intressant att läsa. Den får 3/5 av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar