söndag 13 mars 2011

Vredens tid

En ny svensk deckare, trilogi (lagom kan jag tycka - ofta är det en massa delar, men jag gillar att det tar slut). Det är en fängslande deckare och den är fascinerande på något sätt. Den har en bra även om den är otrolig, story och karaktärerna känns levande. Jag tycker om den tjurige gamla polisen (även om det verkar vara ett standard tema) och att han fastnar för den unga polisen, som inte är torr bakom öronen. Han ger henne en chans och han ser hennes begåvning och hennes vilja. Tack vare honom så utvecklas hon också. Det är en avancerad thriller i min smak, egentligen tycker jag inte om för overkliga deckare, men den här är inte det trots att handlingen verkligen är overklig. En drog som påverkar beteendet i så specifik riktning känns otroligt. Men det är som sagt bra ändå. Den gamla tjuriga polisen får en tumör i hjärnan, blir avstängd och ligger på sjukhus och opereras men fortsätter ändå utredningen, hur overkligt är inte det. Men jag faller för det ändå. Jag kommer definitivt att läsa nästa del i serien, särskilt eftersom det finns lite öppna trådar kvar.... Den får 5/5 av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar