lördag 26 mars 2011

Comedia Infantil

Boken valde jag eftersom jag brukar tycka om Henning Mankell. Men den här var så där. Den handlar om ett gatubarn i Afrikas historia. Den berättas genom en annan person då gatubarnet blev skjutet och under den tid han håller på att dö så tas hand om hand av en bagare och det är för denna bagare han berättar sin historia. Gatubarnet har en otrolig berättelse att berätta och det är ett tragiskt livsöde som kommer fram, men den fångar mig inte på det sätt som jag skulle kunna önska. Men den handlar om en liten människa som är stor trots att han är så ung. Visst är det intressant att få veta hur hemskt de har det på gatorna i det inbördeskrigsdrabbade Afrika (kommer dock inte fram vilket land det handlar om). Bagaren ger upp sitt jobb för att berätta gatubarnets historia och han lever istället i fattigdom. Rikedomen mäts inte i pengar utan i erfarenheter och upplevelser. Han levde som en tiggare tills han började berätta historien. Den tilltalade inte mig 2/5 i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar