tisdag 28 september 2010

Mr Alis Äktenskapsbyrå

Redan inledningsvis så såg jag likheten med Damernas detektivbyrå men det känns som en blek kopia. Den handlar om ett par i Indien, han har blivit pensionär och har inte så mycket att göra så han öppnar en äktenskapsbyrå.. I Indien är det ju vanligt med arrangerade äktenskap. Byrån går bra och han anställer en assistent. Nåväl, jag tycker inte att det var någon direkt handling utan det var mer en feelgoodbok. Jag förväntade mig att det skulle bli någon form av händelse i de äktenskap han förmedlade men jag tyckte att det var dåligt med det. Det enda som händer är den stackars assistenten vars familj är fattig och som inte har råd att gifta bort henne träffar en man. Jag tycker att hela boken var märklig men den gav som sagt en feelgoodkänsla på så sätt att man får intrycket av att det finns viktigare värden i livet än pengar, skönhet och i det här fallet kasttillhörighet. Men det känns långsökt - troligtvis för att vi i Sverige ligger så långt bort från det här synsättet. Eftersom den ger lite utökad kunskap om Indien och är en feelgood bok så får den ändå 3/5 i betyg av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar