söndag 26 september 2010

Det lömska nätet

En bok av Helene Tursten som så klart handlar om Irene Huss. Hon är en polis och utredare då så klart. Boken inleds med tre mord, vilka man sedan får följa upplösningen på under resten av boken. Men jag måste säga att jag inte tycker att det är direkt en bra story. Boken handlar inte mycket om en brottsutredning som jag ser det. I och för sig så beskriver hon personerna i boken men jag förstår inte riktigt tanken med de parallella händelseförloppen då de varken hör ihop eller personerna som utreder dem hör ihop. Det känns nästan som om det blir parallella händelser för att överhuvudtaget få ihop en bok. Jag tycker att det hade räckt med dubbelmördaren och istället följt upp de spår som inleds i boken, t ex hur kom det sig att Moa hade så mycket märkeskläder. De gjorde bara antydningar men det borde hon allt kunnat få fram på ett intressant sätt. På samma sätt som hon skulle ha kunnat göra en mer målande bild av vilka offren var och hur det kom sig att de gick i den här fällan. Jag är som sagt inte riktigt nöjd men den var ändå underhållande och därför får den trots allt 3/5 i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar