lördag 5 september 2009

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

En bok som är skriven av Jonas Jonasson, jag har aldrig hört talas om honom men jag högg den ganska direkt när jag såg den i hyllan och efter att jag hade läst på baksidan. Boken handlar om Allan Karlsson som på sin hundraårsdag rymmer från ålderdomshemmet. Historien är makalös, den är omfattande och fantastiskt roligt skriven. Eftersom det händer en hel del redan inledningsvis så blir man bara mer och mer fascinerad. Hur har han fått ihop det hela? Jag älskar uttrycken och sättet som historien berättas. Att den sedan, till viss del, utspelar sig i mina hemtrakter gör bara saken ändå roligare. Jag tycker att boken visar levnadsglädje, optimism och ett stort mått humor. Det här är den andra boken som får 5/5 av mig.

2 kommentarer:

  1. Stolt, tacksam, överraskad, glad. :-)

    / Jonas

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att få en författarkommentar som första kommentar på bloggen!!

    Det var verkligen en underbar bok.

    SvaraRadera