söndag 20 september 2009

Fly för livet

Nu har jag lyssnat klart på en ljudbok till, den här började jag på innan USA resan och jag kan inte säga att jag har saknat den. Den handlar om fängelseprästen Ingrid, jag har läst en bok om henne tidigare men den har jag inte något bättre minne av. Det var först när jag hade lyssnat en stund som jag kom på det. Iallafall, Ingrid blir gisslan i ett flyktdrama från fängelset. Sedan handlar boken mest om hur allting går fel och hur de personerna som ingår i rymmarskalan fungerar och vad som rör sig i Ingrids huvud. Hur hon av någon anledning tänker tillbaka på en gammal pojkvän som misshandlade henne. Hon skäms för det förhållandet och framförallt att det inte ens var hon som lämnade honom utan han som lämnade henne. Nu kanske jag avslöjade lite för mycket men det var inte direkt någonting som man hölls på halster för att få veta. Man kan verkligen säga att allt gick fel. 5 döda är väl kanske inte det vanliga när någon rymmer från fängelset... Ooops nu sa jag visst ändå mer. Men det gör inget för det är inte en bok jag rekommenderar ändå. Ingrid funderar mycket på varför hon agerar som hon gör och varför hon fungerar som hon gör i det verkliga livet. Det är en hel del "livsfilosofi" och handlingen blir ganska seg tycker jag. Den får 2/5 av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar