lördag 18 juli 2009

Jo Nesbö - Frälsaren

Nu har jag läst ytterligare en Nesbö bok. Han är lite speciell helt klart Harry Hole. Men jag tycker om honom och hans något speciella arbetsmetoder. Tyvärr så fick man i bokens slut reda på en sak som jag tyckte drog ner det hela lite. Jag har accepterat Prinsen (läs tidigare recensioner) men att även Möller var inblandad tycker jag inte om. Nåväl det var inte det boken handlade om. Den handlade om en intrig i Frälsningsarmén. Det gav en något annorlunda inblick i deras verksamhet. Jag tror inte att det är helt överensstämmande med verkligheten, men men. Att sedan mördaren också lider av en unik "sjukdom" (på samma sätt som Beate Lönn) som jag aldrig har hört talas om är osannolik. Men Harry Hole böckerna läser man inte om allt måste vara sannolikt (men varför klagar jag på det då?). Boken är ok och jag tycker att den var lättare att komma in i än några av hans tidigiare böcker. Det roliga är också att man vet att det är helt oväntade slut i böckerna och de kan man inte ens i sin vildaste fantasi gissa sig till. Boken får 3/5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar