söndag 3 april 2011

Det som vilar på botten

Det här är Gyllanders tredje bok och jag blev besviken. De andra tyckte jag var ok, men nu känner jag att det inte alls var en bok i min stil. Inte spännande, inte intressant den sa helt enkelt ingenting egentligen. Boken handlar om kriminaltekniker och de skulle flyga helikopter ut till en båt, redan där störde jag mig. Jag menar Gyllander jobbar på Rikskrim och så svårt är det inte att få trovärdiga detaljer i sin bok. I och för sig är det mycket som inte är med verkligheten överensstämmande. Det kan jag acceptera för jag menar det är ju ändå en bok, det som gör mig mer besviken är storyn. Den suddar lite här och lite där, ingenting riktigt givande kommer fram någonstans. Den handlar om ett mord på en kryssningsbåt och samtidigt om ett familjedrama. Dessa ärenden utreds parallellt och egentligen utan någon mer koppling än att det är samma enhet som utreder. Nä, boken handlar mer om hur dåligt poliserna mår och vad som rör sig i deras värld och tankar. Själva utredningen är ointressant och inte alls spännande och när det gäller personligheterna så tycker jag att det är ett himla tuggande som inte leder till någonting. Nä, den här var inte alls bra... 2/5 får den,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar