lördag 16 april 2011

Memories of a Geisha

Orsaken till att läste just den här boken och just på engelska är lite rolig. På en restaurang i Vietnam satt det en australiensisk tjej och vi började prata. Hon skulle köpa en ny bok när första försäljaren dök upp och vi började prata böcker. Hon berättade om sin absoluta favoritbok, som alltså är den här. Då visade det sig att försäljaren hade den och då var jag tvungen att köpa den....

Lite dålig text (kopierade sidor - ibland ifyllt med vanlig penna) men charmigt ändå. Det tog tid att läsa den, ovanligt lång tid för att vara mig. Men den var ändå bra. Intressant och underhållande även om jag tror att jag missade en del nyanser genom att läsa den på engelska.

Boken handlar om en geishas liv, från sin uppväxt som fattig fiskarflicka och om hur hon blev såld av sin pappa och hamna i Kyoto, i ett hem för geishor. Boken ger en väldigt bra inblick i en geishas liv, även om jag tror att det är helt omöjligt att helt föreställa sig det. Flickan i boken hade tur som hade utrustats med extraordinärt vackra ögon och det var mycket tack vare det som hon klarade sig så bra i livet. Samt att hon var en sympatisk geisha så klart. Livet för geishorna är hårt och det är inte ett liv i lyx som man ofta får intrycket av. Boken gav en inblick i en främmande värld och väldigt bra. Dock inte så bra att jag tycker att det är den bästa bok jag läst (som tjejen på restaurangen): Men den får 4/5 i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar