tisdag 16 november 2010

En halv gul sol

Det är aldrig lovande när jag läggeren bok åt sidan för att läsa en annan före.... Den här boken gjorde jag det med. Den hade ett stort fel och det är att det står meningar, uttryck mm på ugdu genomgående i boken (utan översättning) och jag förstår inte varför - jag menar resten av boken är ju på svenska, är det någon som helst mening att läsa på ett språk man överhuvudtaget inte förstår. Jag tycker inte det iallafall. Det stör mig. Nåja. Boken handlar om ett tvillingpar, två systrar i Biafra och som väljer lite olika vägar i livet men som ändå är väldigt självständiga kvinnor. Kriget bryter ut och det handlar om deras sätt att möta krisen i ett land som inte finns längre. Boken hoppar också lite mellan olika tider och det förstår jag inte heller, varför inte berätta i tur och ordning. Det var liksom inte den typen av bok som vinner på att berättas i oordning. Jag tycker inte heller om att man inte fick reda på hur det gick i slutet. Fann Ugwu sin älskade? Vad hände med Kainene? Mycket knutar som inte löstes upp. Men det är en ganska tjock bok och jag läste ändå vidare (även om jag gjorde några pauser). Händelsen drevs ändå framåt och jag ville veta hur det gick. Mitt ointresse kan också bero på att jag inte har någon som helst aning om bakgrunden och vad det var som egentligen hände under det här inbördeskriget. Men den var ändå inte helt urusel (som en del andra böcker som jag har läst) men den är närmare en etta än en trea i betyg. Men den får 2/5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar