måndag 8 november 2010

Det fördolda

Ännu en svensk deckare.. Som jag förstår det så är det första boken i en serie, det måste det vara eftersom det byggs upp på det sättet och boken avslutades med en riktig cliffhanger. Nåja, en pojke är borta i Västerås, Riksmord kallas dit eftersom den lokala polisen sjabblar inledningsvis. Dock tycker jag att Haraldsson framställs lite orättvist, men han kommer självklart att vara med i nästa bok i den här serien. Personerna i riksmordsgruppen beskrivs väl, en chef som har ett förhållande med en i gruppen, men bara när de är iväg på jobb (hon är gift annars) vilket krånglar till det hela. Bra personporträtt och spännande karaktärer. En annan person - Sebastian - är lite svårare (det är nog den egentliga huvudpersonen även i fortsättningen). En psykolog som tidigare jobbat i den här gruppen, men efter en förlust har han gått ner sig. Nåväl, han råkar bli inblandad i det här ärendet och hjälper till med utredningen.

Vad är det som händer då, en ung pojke försvinner och hittas mördad. Det blir flera misstänkta längs vägen och det blir även flera lik på vägen. Lite mycket i min smak. Riktigt så "lätt" är det inte att på misstanken att vandra mellan olika personer. Men den är spännande och intressant ändå och jag tror att det blir spännande att följa de här personerna i fortsättningen. Hoppas bara att de lugnar ner sig med antalet mord och antalet misstänkta. Det kan vara spännande ändå. Men den får 4/5 av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar