fredag 9 april 2010

Mordets praktik

Det här var en liten bok från Bokia, jag sträckläste den - i stort sett. Jag tyckte att boken var bra men att slutet var dåligt. Kan man skriva så... Boken handlar om en man som är läkare, han blev det på lånade pengar (utan att veta om det) och han kämpar för att hålla sig flytande. Han tar inte direkt de bästa jobben men han klarar sig. Han vill mer hela tiden och lyckas till slut komma in på en praktik och jobba där. Det ena leder till det andra och han blir allt mer involverad i familjen trots att han egentligen bara tycker om dottern. Samtidigt så skriver han ner sina "memoarer" och han är besatt av tanken att Hjalmar Söderbergs "Doktor Glas" är en beskrivning av honom. Han har nämligen träffat honom och efter samtal med honom gett honom idéen till att ta livet av någon med hjälp av kaliumcyanid. Av en händelse så gör doktor Glas det, och huvudpersonen i boken - Pontus Revinge. Boken är ganska tragisk men samtidigt underhållande och lättsam. Jag tyckte som sagt att boken egentligen var bra, intressant och fångande tema. Men eftersom jag ogillade slutet, som inte sa någonting egentligen (eller har jag missat någonting???). Därför får boken bara 3/5 av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar