måndag 15 februari 2010

När förnuftet sover

En bok som var ganska seg... Jag fick tvinga mig till att läsa den till slut och det händer inte ofta. Boken handlar om ett äldre par, kvinnan Ingeborg, ramlar och skadar sig. Mannen i huset, Fabian, klarar inte riktigt av det utan flyr till Kanarieöarna. Eller det var väl egentligen inte det han inte klarade av utan det var frugan på det stora hela, det verkar som om deras förhållande verkligen hade gått i stå. Man får följa först hans sida från Kanarieöarna och det är inte direkt någon spännande läsning. Han vänder och vrider på det mesta och jag tycker inte att språket är särskilt spännande. Sedan fick man följa hennes perspektiv och hur hon ser på sitt liv och deras gemensamma liv. Hon uppväxt i arbetarmiljö och som dolde sin härkomst när hon gifte sig (sa till och med att hon inte hade några föräldrar) och han som var borgerlig men som försökte vara en arbetarson och ta det partiet, I boken så får man ta del av hur de ser ner på varandra och hur de mer eller mindre försöker undvika varandra. Ingeborg tar hjälp av en utländsk kvinna eftersom hon behöver hjälp med allt, de blir båda kära i henne och det är en ändå konstigare historia. Men som sagt jag tyckte inte att boken var bra så jag kan inte säga att jag engagerade mig fullt ut i historien. Boken får 2/5 av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar