måndag 8 februari 2010

Jag är wanted

Boken är skriven av en, som jag förstår det, yrkeskriminell lirare som har blivit tvungen att fly till Thailand för det är pengar på hans huvud i Sverige. Han beskriver sin uppväxt och sitt våldsamma liv fram till dess att han flydde. Men även en del om hur han lever idag i Thailand. Killen adopterades som liten och han växte upp i en kärleksfull familj, men ändå gick det snett. Han säger själv att han inte var för droger utan att det var våldet som var hans grej. Han verkar ha gjort det mesta (värdetransportrån mm) och han var, enligt sin egen beskrivning, en stor kille i Stockholm. Han beskriver hur han umgås med tungt kriminella och han försöker förklara sin egen "heder" på något sätt. I vissa fall så känns det som om han framställer sig själv i lite väl bra "dager", dvs han har hela tiden kunnat förklara och försvara sina handlingar även om han inte på något sätt påstår att de är rätt. Vad jag menar är att han inte "lurar" någon som inte har förtjänat det... Konstigt kan tyckas. Jag tror nog att det finns mer bakom storyn. Men att han blev blåst är säkert sant, men jag tror att han var lite mer delaktig i det hela. Jag kollade in hans blogg lite också och det verkar som om han är ganska stor där. Mycket besök och så. Han ska visst komma hem igen, hur nu det ska gå till om det är som i boken.. Nåväl, jag tyckte om det annorlunda språket även om det hela tiden var grammatiskt fel men det var roliga uttryck och jag förstår att det hela tiden var talspråk. Historien var trots allt lite spännande och man ville veta vad det var som hände med honom. Även om jag gissade fel till orsaken att han stack från landet. Boken får 3/5 av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar