tisdag 2 februari 2010

Höstoffer

Det här var den tredje boken av Kallentoft, jag har läst de här tre på ganska kort tid och jag måste säga att de tar sig. Jag tyckte om redan den första boken men den här var ännu bättre. Polisen är det väl si och så med men det är bara att acceptera. Författaren påtalar att han inte har för avsikt att vara verklighetstrogen när det gäller det och jag kan inte annat än att hålla med. Men däremot så är personporträtten bra och fängslande. Man får som vanligt en lite overklig känsla eftersom han låter de döda vara med i boken också (kanske lite si och så) men det passar in och det fyller en roll på ett bra sätt. Karaktärerna är djupa och huvudpersonen är en tragisk polisinspektör som har väldigt mycket problem på hemmaplan. Samtidigt så följer man alla individerna i utredningsgruppen lite ytligt. Men eftersom det är tredje boken så känner man igen personerna och det blir som en liten följetong att läsa om dem. Storyn är bra även om det inte är den jag tycker mest om utan snarare själva skildringen. Storyn är också "som vanligt" någon som enbart finns med i periferin ända tills det är dags för upplösningen. Spännande och fängslande på alla sätt. Den får 4/5 av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar