måndag 9 november 2009

Gabriella Ahlström - "De oförglömliga" 3/5

Ny bok, den började bra tycker jag men den dog ut lite på slutet. I början var jag mest förvånad över att det inte var några kapitel, det blir lite jobbigt att läsa då tycker jag. Man vet inte var man ska sluta. Men det kom ett kapitel, efter ungefär 150 sidor... Nåväl, boken handlar om en på ytan sett framgångsrik familj men den handlar mest om en av familjemedlemmarna som inte är lika framgångsrik. Familjen är framgångsrik men de bär på sorger och de bär på hemligheter. Dessa hemligheter vill de inte släppa ut. Men det är inte några tragiska hemligheter utan det är mer en insikt om ett förhållande mellan barnen i familjen som är svår att förstå. Jag får inte något riktigt grepp över hur det fungerer egentligen. Flickan i boken lever i ensamhet och det är någonting som har växt fram i från barndomen. Jag följde historien med spänning och när den utlösande faktorn kom så hade jag förväntat mig lite mer. Alltså inte att händelsen skulle vara värre för det kan den nog inte men att reaktionen skulle ha blivit mer och att det skulle ha hänt mer i hennes liv efter avslöjandet och efter att hon vågade konfrontera detta. Men det kom aldrig. Familjen valde förnekandet. Men det kanske är så det är. Länge var den en 4:a men eftersom den aldrig kom igång på det sätt som jag ville så blir det 3/5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar