fredag 2 oktober 2009

Den dubbla tystnaden

Jaha, en ny bok av Mari Jungstedt. Jag har lyssnat på några andra av henne i serien om Knutas och de andra poliserna på Gotland. Det är otroligt vad mycket det händer på Gotland.... Boken handlar om ett kompisgäng och på något hörn är Ingmar Bergman inblandad, inte han personligen, men hans hus och hans grannar. Handlingen är ganska bra även om det inte är så mycket trovärdighet bakom. Jag störde mig lite att helt plötsligt så började berättelsen övergå i jag-form. Lite konstigt grepp tycker jag mitt i boken sådär. I vanliga fall brukar man få följa mördaren lite vid sidan om men nu fick man följa en annan biperson lite vid sidan om ett tag inledningsvis för att sedan övergå till att även på följa mördaren lite vid sidan om. Lite konstigt upplägg måste jag säga. Sammanträffandet med den andra bipersonen känns lite mycket också. Men det blev en snygg avslutning och berättelsen höll ändå ihop hyfsat tycker jag. Men den får ändå bara 3/5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar