fredag 19 augusti 2011

Drakens år

Drakens år är en välskriven och intressant bok men jag tycker inte att de två olika storyna i boken riktigt passar ihop. Det känns överflödigt på något sätt. Men det är klart vill man skriva en bok som borde handla om Sverige men få in det här temat så är det ett smart sätt (det är kanske lättare att släppa en ny bok i en serie än en helt annan bok). Jag tycker dock att båda berättelserna är bra på sitt sätt. De är spännande och intressanta och extra kul med Vietnam eftersom jag var där i våras. Jag tycker dock den där vapenaffären känns helt galen, men det värsta är att det är väl så det fungerar. Mordutredningen i Västerås är en sak, en kvinnlig utredare (chef) och en utredning som svajar lite fram och tillbaka och som återkommer med jämna mellanrum i boken. En man som lämnar sitt hem, sitt jobb och sitt liv och som flera personer gör allt för att få tag på. En jakt på liv och död helt enkelt och helt osannolikt att de hittar alla der personer som de gör - men det blir en bra story! Den får 4/5 i betyg av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar