onsdag 22 juni 2011

Min Kamp

Karl Ove Knausgårds självbiografi, tydligen första delen. Tyckte dock att den var ganska lång som den var, och inte särskilt händelserik heller. Jag får uppfattningen att han beskriver sin barndom som fruktansvärt ensam och att han är en ensling, men så uppfattar jag verkligen inte det han beskriver. Men hans problem och det som den här boken framförallt handlar om är hans förhållande till hans pappa och vad döden är för något. Pappan och han har dålig kontakt genom hela livet, men det urartar helt när pappan och mamman skiljer sig och pappan lever ett helt annat liv - han börjar dricka mer. Samtidigt tycker jag mig kunna se en stark kärleksrelation mellan far och son, även om det verkligen inte ser ut så på ytan.. En sak som jag reagerar på är att han tydligen har en syster också, som inte förekommer överhuvudtaget i boken. Var var hon??? Inte jättebra men ändå intressant att lyssna på. Fast del 2 tror jag att jag står över. Den får 3/5 av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar