söndag 5 juni 2011

The hound of the Baskerville

I sommar har jag tänkt läsa en kurs som heter Moderna Kriminalromaner. Spännande att se hur den kommer att se ut. De flesta av böckerna som ingår har jag redan läst och finns med i den här bloggen. Men en av dem som jag har läst - men det var evigheter sedan - är Baskervilles hund. Jag hittade ett litet pocketexemplar i en liten bokhandel i Warszawa, så jag passade på. Jag är inte något jättefan av Sherlock Holmes men det är ju en riktig klassiker. Alla böckerna är uppbyggda på samma sätt, läsaren ska inte fatta alls vad som händer och sedan till slut så kommer Sherlock Holmes med jättesmarta lösningar på problemet och det visar sig att han har sett samband som ingen annan ser (så klart). Det är klassiska kriminalromaner och den här var verkligen inte den sämsta i sitt slag, men jag tycker att utvecklingen har gått framåt och den får således 3 av 5 i betyg av mig. Gissar att jag kommer att få göra en djupare analys under kursen.... Kanske blir en ny flik på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar