torsdag 26 maj 2011

Yacoubians hus

En bok som handlar om ett hus i Kairo. I huset bor en hel mängd massa olika människor ur olika samhällsklasser, de fattigaste bor i skjul på taket. Man får i olika delar i av boken följa olika individer. Emellanåt är den kul och intressant men jag tycker att det är för rörigt mellan personerna. Det är bara två kapitel (har jag för mig) i boken, men för mig hade det känts bättre om det hade varit olika kapitel för varje individ då det hade varit lättare att följa. Men det är väl som Egypten verkar vara - rörigt... Boken ger även en inblick i det Egyptiska samhällslivet som är väldigt korrupt och det är islam som gäller. En av personerna blir en troende och utövande muslim och det är också spännande att följa hur det kan bli så. Samtidigt är det ett otroligt dubbelspel och det sker en sak utåt och en annan inåt. Boken är uppbyggd på samma sätt och det ger en annorlunda struktur på boken som jag ändå finner ganska underhållande. Den får 3/5 av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar