torsdag 5 maj 2011

Jordens väktare

Har nu lyssnat på Jordens väktare. Den förra boken jag lyssnade på av dessa författare tyckte jag ju inte var så bra, mycket upprepningar från tidigare böcker och liknande. Men den här handlar inte om de poliserna utan utspelar sig istället i USA (och på andra ställen). En riktigt undergångshistoria som verkligen känns osannolik... Men berättelsen vävs ändå ihop på ett bra sätt (även om jag inte alls gillade slutet - men det kommer väl en "del 2"). Av någon konstig anledning är det en svensk tjej som jobbar på CNN som är delvis i mittpunkten. Att hon jobbar på CNN känns som en naturlig del i berättelsen, men inte hennes tycke för våldsamt sex. Vad har det med saken att göra??? Det verkar vara lite av ett tema i deras böcker. Men att hon som journalist har ihop det med en högt uppsatt militär i SSG gör det lite komplicerat, även om det verkligen har en underordnad betydelse.

Nåväl, de attentat som utförs beskrivs på ett bra sätt och det är lätt att följa med i handlingen. Men jag tror faktiskt inte att lite diamanter skulle räcka till att finansiera detta (en väldigt stor påse i så fall). Men en sådan här berättelse kan inte vara annat än osannolik och det är helt ok. Den är bra, spännande och intressant. Den får 4/5 av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar