söndag 27 februari 2011

Grannen

En bok av duon Öhrlund och Buthler. Jag gillar, som jag sagt tidigare, deras böcker skarpt. Mycket spännande och lite finurliga tycker jag. Men de hade alla fått full pott om inte så pass stor del i böckerna går ut på att beskriva vad som har hänt i de tidigare böckerna. Det stör mig!!! Jag vill läsa om vad som händer nu och inte vad som har hänt tidigare.... Lite återblick behövs så klart men det blir för mycket...

Den här boken handlar åter om Silferbjelke. Väldigt bra bok om en fullblodspsykopat. Den får en verkligen att tänka på skrämmande sätt. Han gör verkligen saker som är helt galna, fast ganska underhållande ändå. Handlingen är verkligen helt otrolig egentligen och helt enkelt helt osannolik. Men varför inte? Den här typen av psykopater kanske finns .- förhoppningsvis inte men ändå..
Poliserna är bra beskrivna och hyfsat realistiska tycker jag. Det är ju en viktig del i de här böckerna, relationerna mellan deras familjer och mellan arbetskamraterna, men det blir som sagt lite väl mycket upprepningar, särskilt om händelser inom familjen. Det gör att den inte kan få 5 i betyg men det blir en stark 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar