söndag 13 februari 2011

Alfahannen

Katarina Wennstam är en idol. Jag lyssnade på en föreläsning av henne en gång (01 eller 02) och hon fick mig (och alla andra tror jag) att tänka till. Vad är det som händer i relationen mellan män och kvinnor. Varför behandlas de så olika, framförallt i sexuella förhållanden (det är ju det hon har undersökt). Jag tycker att hennes böcker är väldigt bra, tänkvärda och de har liksom ett klart budskap som i alla fall jag tar åt mig. Boken handlar om en kvinna som faller för en äldre, känd, välbeställd man. Hon hamnar ganska omgående i en utnyttjande ställning och han utnyttjar verkligen henne på flera sätt. Det är inte det att hon behöver honom, hon tycker om honom samtidigt som hon inser att hon blir utnyttjad. Man kan undra vad han har för syn på sex den här Alfahannen, som alla beundrar och ser upp till. Nåväl, boken handlar om att hon mer eller mindre försöker döda honom. Då rullas allt upp, hur andra kvinnor blivit utnyttjade på samma sätt. Hur tingsrätten förhåller sig till misstänkta män i våldtäktsärenden. Boken berör mig verkligen. Den får mig att tänka efter hur snett synen i samhället är. Är det kvinnors fel att de blir våldtagna om det har korta kjolar? Wennstam är väldigt bra på att förmedla ett budskap i romanform. Jag tycker som sagt att hennes böcker är väldigt bra. Även om jag kanske hade önskat mig lite lite mer. Jag vill veta allt om vad som händer. Men den är så bra så den får 5/5 i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar