tisdag 12 oktober 2010

En nästan vanlig man

Jag har sett fram mot den här andra boken av Butler och Öhlund då den första, 3 sekunder var bra. Jag tycker att den här var otroligt fängslande och jag kunde knappt sluta läsa den. Men jag tycker ändå att det var något som saknades. Dessutom tycker jag att den påminde för mycket om American Psycho. Men men. Den handlar om en psykopat som lever i Stockholms jet set värld och som lever för kokain, brudar och pengar. Han blir lite trött på livet och söker utmaningar. Idéen tycker jag var lovande men det gick lite väl fort fram till morden tycker jag. Men det är en sammansatt bok som handlar om en riktigt sjuk människa och hur långt han kan gå för att få sin vilja igenom. Mycket känns verkligen överdrivet, även om jag till viss del tror att det kan vara ett under av tristess att inte längre bli nöjd av livet. Nåväl, den är läsvärd och spännande och jag tycker om poliskaraktärerna även om de verkligen inte är framträdande. Den får 4/5 av mig.

2 kommentarer:

  1. Tre sekunder är den femte boken av Roslund Hellström. En nästan vanlig man är Buthler Öhrlunds andra bok. Deras första hette Mord.net. Förlåt min vrede är uppföljaren och oerhört spännande, och lite lätt vidrig, som En nästan vanlig man. Sen kom Grannen. Och man undrar hur det ser ut i huvet på dem som kommer på sånt! Men det är bra, spännande och välskrivet.

    SvaraRadera
  2. Helt sant, blandar ihop dessa "dubbelförfattare"

    SvaraRadera