fredag 1 januari 2010

Skära för sten

Årets första bok. Lite fusk eftersom jag bara hade ett kapitel kvar i den, men det är i år som den är utläst.

Boken handlar om ett tvillingpar i Etiopien, de föds av en nunna (?) som dör under förlossningen och tvillingarnas pappa sticker. De växer upp på en läkarstation tillsammans med en fostermor och fosterfar. De har ett fantastiskt rikt liv tillsammans med dem, inte pengamässigt kanske men de lever verkligen för varandra. Det händer ändock en hel del och de två bröderna utvecklas till motpoler (fast ändå inte). Det är ändå de två mot de andra och de håller ihop genom livet, även om det inte är till ord. Båda blir även de läkare och de lever för att rädda liv. Boken är finstämd och väldigt fin tycker jag. Etiopien beskrivs som ett fint land (även om ingen i boken verkar vara riktig etiopier) och jag tycker det var spännande att läsa om livet där när det skildras på det här positiva sättet och inte bara misär. Boken är spännande och man blir verkligen fängslad av den. Den har fina undertoner och jag tycker att den förmedlar ett fint budskap. Jag plöjde sidorna och vill egentligen ha ändå mer så jag är mer än nöjd! 4/5 i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar