lördag 11 april 2009

Min far hade en dröm

Barack Obama – ”Min far hade en dröm”
Jag har läst Obamas memoarer som mest handlar om hans afrikanska ursprung och om hans uppväxt. En mycket central figur är självklart hans pappa. Jag måste faktiskt erkänna att jag inte ”läste” hela boken utan jag föll in på ett klassiskt skumläsande emellanåt. Jag tyckte inte om boken, den passade inte mig alls. Högtravande och framställande av afrikanskt ursprung som om det vore det mest unika i hela världen. Visst de har säkert inte haft det lätt men det här var en bok för att hylla de svarta amerikanerna och för att förklara hur dåliga de vita amerikanerna är. Som sagt föll mig inte alls i smaken. Det kan också bero på att om man skriver en memoar innan man ens har passerat halva livet då känns det som om man själv tycker att man är lite för mer än andra. Vad är det som gör det intressant att läsa om honom – jo att han är president i USA men det är också den enda anledningen, för mig i all fall.

Den här boken får en 2:a av mig i betyg, jag tycker inte att den var läsvärd överhuvudtaget – men den var inte dåligt skriven för i så fall hade den fått en 1:a.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar