onsdag 26 oktober 2011

med slutna ögon

En italiensk författare är inte varje dag jag läser... Boken är visst en i en serie om den här advokaten nere i Apulien i södra Italien. Advokaten får ett ärende som ingen vill ha och som ingen tror på. En kändis son som skulle ha utsatt sitt ex för misshandel och annat. Men han tar på sig det och en stor anledning till det är den kvinna som står bredvid den utsatta kvinnan. Det är en nunna och advokaten dras till henne och blir nyfiken på henne. Han för ärendet framåt och det går till rättegång, men det är inte själva rättegången som är centrum i boken utan det är den här advokatens svårmod, han verkar inte riktigt tillfreds med sig själv och sitt liv. I slutet av boken så blir saker lite klarare - även om jag tycker att det var en lite väl enkel berättelse, den berörde mig inte på det sättet som jag hade önskat. Jag läste, men ville ha mer, jag tyckte inte att den var färdig. Den får 3/5 i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar