söndag 5 december 2010

De samvetslösa

Döm av min förvåning när jag öppnade boken och började läsa och det visade sig att den utspelade sig i trakterna utanför Spokane, där Kaj och jag var i juni 2009. Kul! Det var nämligen ett för mig ganska annorlunda område. Det blir dessutom bara bekräftat i boken. Ett öde område som har klarat sig själva utan omgivningens inblandning om man säger så. Just den detaljen drog upp läsintresset. Nåväl, boken handlar om ett litet samhälle som sagt. Det har flyttat dit en hel massa pensionerade poliser som vill ha lite lugn och ro i tillvaron. Men det visar sig att alla inte är goda gamla poliser utan det kommer även dit några som har begått grova förseelser. En annan pensionerad polis kommer dit för att reda ut det som han inte kunde avsluta så länge han var i tjänst. Men här kommer han mycket nära och hittar också en lösning på sitt ärende. Samtidigt så råkar två barn bli ögonvittnen till ett mord, vilket också är en del i skeendet. Nåväl, ganska bra ändå men den faller inte helt i min smak. Den får 3/5 av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar