torsdag 12 mars 2009

Shantaram

Nu har jag anlänt till Stockholm för ett dagsverke i huvudstaden. På planet läste jag ut det sista i min nya favoritbok - Shantaram. Det var en otrolig läsupplevelse, den bästa jag varit med om på mycket mycket länge. När jag hittade boken på rean så kände jag igen titeln från någon blogg jag läst. Jag slet till mig den direkt, trots att den var av kolossalformat. Men den skulle ju vara bra. Jag började läsa i den på väg ner till träningslägret på Lanzarote och sedan läste jag lite där nere varje dag. Trots att träningsläger inte brukar uppmuntra till läsning (man bara somnar). Men jag var fast. På hemresen läste jag nästan hela vägen och jag ville hela tiden veta hur det skulle gå men inte att den skulle ta slut. Författaren skriver otroligt beskrivande både när det gäller miljöer, personbeskrivningar och händelser. Man får verkligen en total inlevelse i vad som händer och vad han känner. Att sedan Indien är ett väldigt annorlunda mot Sverige gör ju inte upplevelsen mindre. Men att den skulle vara en beskrivning av ett riktigt levnadsöde känns helt enkelt för bra för att vara sann, inte för att han har det bra utan det är en otroligt komplex berättelse. Huvudpersonen är en förrymd fånge som flyr till Indien, lever i slummen, får kontakt med maffian, reser till Afghanistan och får återfall av sitt heroinmissbruk. Men under hela historien så bestämmer han sig för att lite på människor (även om det visar sig att han på det stora hela bli ganska lurad) och han tror någonstans på det goda i samhället. Han beskriver det i slutet av boken att det enda stället han finner renhet är i slummen. Där måste människorna vara helt ärliga mot varandra för att kunna överleva och det är det han ser som det renaste som finns. Det är en bok jag inte kan låta bli att rekommendera till alla jag känner, den är fantastisk och jag ska definitivt se filmen. Det är inte helt utan att jag skulle vilja besöka Mumbai också... Boken får helt klart 5/5 i betyg. Författaren heter Gregory David Roberts.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar